• حسین رازانی
    نویسنده: حسین رازانی

تراشه کوچک ، جهش عظیم

تراشه M1 اینجاست اولین تراشه ما که به طور خاص برای محصولات Mac طراحی شده است، عملکردی خارق‌العاده، فن آوری‌های سفارشی و بهره‌وری انقلابی را ارائه می‌دهد. و از همان ابتدا برای کار با پیشرفته‌ترین سیستم‌عامل دسکتاپ در جهان، macOS Big Sur طراحی شده است. با یک جهش عظیم در عملکرد در هر وات، هر مک با M1 به یک کلاس کاملا متفاوت از محصول تبدیل می‌شود. این یک ارتقا نیست. این یک موفقیت بزرگ است.

یک سیستم کامل روی یک تراشه

تراشه M1 - تراشه کوچک جهش عظیم

تا کنون، یک مک برای ارائه تمام ویژگی های خود – از جمله پردازنده، ورودی و خروجی، امنیت و حافظه – به تراشه‌های متعددی نیاز داشت. با استفاده از M1، این فن‌آوری‌ها در یک سیستم واحد با تراشه (SoC) ترکیب می‌شوند و سطح جدیدی از ادغام را برای سادگی‌، کارایی بیشتر و عملکرد شگفت‌انگیز ارائه می‌دهند. و با ترانزیستورهای فوق العاده کوچک اندازه‌گیری شده در مقیاس اتمی، M1 بسیار پیچیده است. بسته بندی بیشترین تعداد ترانزیستورهایی که تاکنون در یک تراشه قرار داده ایم. همچنین این اولین تراشه رایانه شخصی است که با استفاده از فناوری فرآیند 5 نانومتر پیشرو در صنعت ساخته شده است.

حافظه واحد
در کل سیستم به اشتراک گذاشته شده است.

تراشهM1 همچنین از معماری واحد حافظه یا UMA برخوردار است. M1 پهنای باند، حافظه با تأخیر کم و پهنای باند خود را در یک مجموعه واحد در یک بسته سفارشی متحد می‌کند. درنتیجه، تمام فناوری‌های موجود در SoC می‌توانند بدون کپی کردن آن‌ها از چندین حافظه، به داده‌های مشابه دسترسی داشته باشند. این عملکرد و بازده انرژی را به طرز چشمگیری بهبود می‌بخشد. برنامه‌های ویدیویی جذاب‌تر هستند. بازی‌ها غنی‌تر و با جزئیات بیشتری هستند. پردازش تصویر به سرعت برقرار است. و کل سیستم شما پاسخگو‌تر است.

تراشه M1 - حافظه واحد

عملکرد گسترده پردازنده
استفاده از کسری از توان

پردازنده مرکزی 8 هسته ای در M1 با بالاترین عملکرد پردازنده‌ای است که تاکنون توسط شرکت اپل ساخته شده. M1 برای خرد کردن کارها با استفاده از کمترین توان طراحی شده است. دارای دو نوع هسته است: عملکرد بالا و بازده بالا. بنابراین، از ویرایش عکس‌های خانوادگی و انتشار فیلم‌های iMovie برای وب گرفته تا مدیریت کتابخانه‌های عظیم RAW در لایت روم تا بررسی ایمیل، M1 در تمام این موارد شعله‌ور می‌شود بدون اینکه نیاز به مصرف برق چندانی باشد.

تراشه M1 - عملکرد گسترده پردازنده
استفاده از کسری از توان

چهار هسته با کارایی بالا

M1 دارای چهار هسته عملکردی است که هر کدام برای حداکثر کارایی یک کار واحد و در عین حال حداکثر رساندن عملکرد طراحی شده اند. هسته با کارایی بالا، سریعترین هسته پردازنده جهان در مورد سیلیکون کم مصرف است. و از آنجا که M1 دارای چهار نوع از آن‌ها است، پردازش‌های چند رشته‌ای نیز جهش بزرگی در عملکرد دارند.

چهار هسته با بازده بالا

M1 دارای چهار هسته کارایی برای کنترل بارهای کمتر است. آن‌ها در حالی که هنوز عملکرد فوق العاده‌ای دارند، از یک دهم نیرو استفاده می‌کنند. این هسته‌های الکترونیکی کارآمدترین مکان برای اجرای کارهای سبک است، و به شما این امکان را می‌دهد که هسته‌های عملکردی برای بیشترین تقاضا برای گردش کار شما مورد استفاده قرار گیرند.

عملکرد پردازنده 2 برابر سریعتر

تراشه M1 در مقایسه با جدیدترین تراشه لپ‌تاپ PC، عملکرد قابل توجهی بالاتر در هر سطح قدرتی را ارائه می‌دهد. تنها با 10 وات پاکت حرارتی MacBook Air M1 عملکرد پردازنده تراشه PC را تا 2 برابر ارائه می‌دهد. و M1 می‌تواند با حداکثر عملکرد تراشه PC مطابقت داشته باشد در حالی که فقط یک چهارم از انرژی را مصرف می کند.

تراشه M1 - عملکرد پردازنده 2 برابر سریعتر

3 برابر عملکرد بالاتر در هر وات

هنگامی که به عملکرد تک رشته‌ای سیلیکون کم مصرف در Mac نگاه می‌کنیم، افزایش عملکرد در هر وات از یک تراشه به دستگاه دیگر بسیار کم بوده است. اما هنگامی که به M1 نگاه می‌کنیم، شاهد بهبود 3 درصدی عملکرد در هر وات هستیم.

تراشه M1 - 3 برابر عملکرد بالاتر در هر وات

سریعترین گرافیک جهان در رایانه شخصی

به طور معمول، رایانه‌های شخصی باید از یک تراشه گسسته استفاده کنند تا عملکرد گرافیکی فوق‌العاده‌ای کسب کنند. که مصرف انرژی زیادی دارد. اما تراشه M1 متفاوت است. گرافیک یکپارچه آن بهترین‌های هر دو جهان را به ارمغان می آورد. افزایش چشمگیر عملکرد گرافیکی همراه با مصرف انرژی کم. نتیجه سال‌ها تجزیه و تحلیل دقیق برنامه‌هاست. GPU در M1 پیشرفته‌ترین پردازنده گرافیکی است که تاکنون توسط اپل ساخته شده. M1 با حداکثر هشت هسته GPU قادر به اجرای همزمان 25000 رشته است. این پردازنده گرافیکی از teraflops گرفته تا پهنای باند بافت برای پر کردن سرعت تا راندمان انرژی در یک کلاس خاص قرار دارد. و سریعترین گرافیک یکپارچه جهان را در یک رایانه شخصی به ارمغان می آورد.

تراشه M1

عملکرد گرافیکی 2 برابر سریعتر

در هر سطح قدرت، M1 عملکرد گرافیکی قابل توجهی بالاتر از جدیدترین تراشه لپتاپ PC ارائه می‌دهد. با حداکثر 2 برابر سرعت گرافیک. و M1 می‌تواند با حداکثر عملکرد تراشه PC مطابقت داشته باشد در حالی که فقط یک سوم از انرژی را مصرف می‌کند.

بازدهی تراشه M1

نسل بعدی یادگیری ماشین

تراشه M1 دارای جدیدترین موتور عصبی ماست. طراحی 16 هسته‌ای آن قادر به انجام مقدار عظیم 11 تریلیون عملیات در ثانیه است. در واقع، با یک پردازنده گرافیکی قدرتمند 8 هسته‌ای، شتاب‌دهنده‌های یادگیری ماشین و موتور عصبی، کل تراشه M1 برای برتری در یادگیری ماشین طراحی شده است. Final Cut Pro می‌تواند در کسری از زمان، به صورت هوشمند یک کلیپ را قاب‌بندی کند. Pixelmator Pro می‌تواند با سرعت جادویی وضوح و جزئیات را افزایش دهد. و هر برنامه با ویژگی‌های ML from از عملکردی که قبلاً در Mac دیده نشده بهره می‌برد.

تراشه M1

عملکرد جدی
عمر باتری عجیب

تراشه M1 باعث افزایش عمر باتری می‌شود در حالی که عملکرد را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد. اما این تراشه تنها بخشی از این داستان باورنکردنی بهره‌وری انرژی است. سیستم عامل macOS Big Sur دارای مدیریت قدرت پیشرفته‌ای است که هوشمندانه کارها را بین هسته عملکرد و کارایی تراشه M1 تخصیص می‌دهد. به طور خودکار برای کارهای سبک مانند خواندن یادداشت یا کارهای فشرده مانند انجام آخرین بازها، بهینه می‌شود. نتیجه بهترین عمر باتری در مک است.

عمر باتری در تراشه M1